پرپکانی

هم‌وطنان قشنگ و شیرینم.


آدم‌ها دو دسته‌ان:

۱- تو ایران صداسیما نگاه می‌کنن. می‌دونن سید دانیال معین آل داوود کیه و نجم‌الدین شریعتی دست و دهانش بارانه. این دسته وقتی می‌رن خارج، دیش و رسیور و اشتراک نمی‌خرن که "حالا که پارازیت نیست...برم بی‌بی‌سی و اینترنشنال نگاه کنم جای اون خزعبلات". به مصرف همون نوع رسانه ادامه می‌دن.

۲- تو ایران معتقدن صدا‌سیما دروغگوئه و رسانه دیگری رو قبول دارن، وقتی می‌رن خارج هم همین‌ روند رو ادامه می‌دن. عدم مصرف رسانه ایرانی، مصرف اون رسانه مقبول.


وقتی از مرز خارج می‌شید کسی یه کابل مخصوص بهتون نمی‌ده که بکنید تو پریز آنتن ساختمون و وصل شید به منابع لایتناهی رسانه و مدیای خارجی. باید خودتون برید دنبالش، اشتراک و کابل و رسیور بخرید. بهتون جایزه و حوری و شراب نمی‌دن اگه تلویزیون ایران رو دنبال نکنید، و رسانه‌های فارسی قابل مصرف همون چیزیه که تو ایران از طریق ماهواره در دسترسه. کسی که تو ایران معتقد بوده تلویزیون ایران دروغ پخش می‌کنه، ایران باشه یا نیوزلند منبعش برای سر‌در‌آوردن از کار دنیا شبکه خبر نخواهد بود. و کسی که تو ایران معتقد بوده اخبار ایران راسته (یا بابت قید‌های سنتی و مذهبی رسانه خارجی استفاده نمی‌کنه) اگر از کشور خارج شه نمی‌‌ره دنبال دسترسی به رسانه خارجی، به هر ضرب و تقدیری به رسانه ایران دسترسی پیدا می‌کنه.


در جهان امروز که فارس‌نیوز و فاکس‌نیوز هر دو یک کلیک اون‌طرف‌ترن، مکان زندگی عملا تو منابع خبری که شما استفاده می‌کنید نقش برگ هویج رو داره. شما هر کجای دنیا که زندگی کنید اعتقادات خودتونو با خودتون می‌کشونید این‌ور و اون‌ور، رسانه‌هایی رو دنبال می‌کنید که شما رو تایید می‌کنن و شما تاییدشون می‌کنید. انسان خارج‌نشین اگر منبع خبریش بی‌بی‌سیه، وقتی ایران بوده نمی‌گفته "ای بابا دیش و رسیورمو شکستن، برم بزنم اخبار شبانگاهی مناظره آخر شب رو نگاه کنم". به همون ترتیب انسان داخل‌نشینی که فارغ از غم دنیا با اخبار شبانگاهی و به‌ خانه بر‌می‌گردیم شاد بوده، وقتی از کشور خارج بشه نمی‌افته دنبال اشتراک سی‌ان‌ان و مسابقات کیک‌پزی بریتانیا.


بنابراین بیاید یک‌بار برای همیشه این قائله‌ی "تو چون خارجی منابعت خارجی و معاندن" رو فیصله بدیم. تلویزیون ما تو ایران، این چند سال اخیر فقط واسه مسابقات ورزشی و مشاعره شبکه چهار روشن می‌شد؛ این‌جور نبود که من از بیکاری و عدم امکان دسترسی به منابع خارجی و "معاند"  کف‌کرده باشم، مجبور یا علاقه‌مند شده‌باشم به نشستن پای اخبار ایران. این‌جا هم من همون‌هایی که ایران دنبال می‌کردم دنبال می‌کنم. فقط سرعت اینترنتم هزار‌برابره.


سخن آخر این‌که به جز اون چند‌تا کانال ماهواره‌ای که اخبار اسم می‌بره، منابع خبری دیگری هم در جهان بیرون وجود دارن. مثلا اشخاص معتمد. خبرنگار‌های مستقل. همکلاسی آدم که زنگ می‌زنه می‌گه امروز از سر کار برگشتنی گیر افتادم تو یه جمعیت فلان‌قدر نفری. بابای انسان که قیمت مرغ تو خریدای این‌هفته و هفته‌قبل دستشه.

۱۶ لایک
۲۸ آذر ۱۱:۲۷ مهدیار پردیس
چرا هیچ خلاقیتی در زمینهٔ سرکوب مجازی مخالفین رو شاهد نیستیم؟
از دید اینا، مخالفین: یا مجاهدن یا سلطنت‌طلب یا دل‌باختهٔ علی‌نژاد، یا ساده‌لوحانی هستی که به پیروی از رسانه‌های معاند و شبکه‌های اجتماعی غیرقانونی، منحرف شدن و تنها هدفشون تجزیهٔ ایران و لخت شدن و پهن کردن فرش قرمز زیر پای داعشه!
البته که ما یادمون نمیره کیا زیر پای طالبان تو تهران فرش قرمز پهن کردن و براشون آب پرتقال سرو کردن!
۲۸ آذر ۱۵:۴۶ ویــ ـانا
سخن آخر : حق!
۲۸ آذر ۱۹:۳۴ بهی ستوده
حالا اینکه اونا چی میگن هیچ
شما چرا انقدر دنبال توجیح هستید برای این ها

والا خیلی جدی گرفتید این جماعت را
ما نمی خواهیم لخت بشیم
ما نمی خواهیم ایران را تکه پاره کنیم
ما با فلان و بهمان ارتباط نداریم

چقدر برای این جماعت نفهم !!!
توضیح و توجیح می آورید!!

آدم را یاد رابطه های عاشقانه کات شده می اندازید
که یک طرف سعی دارد به طرف نفهم بفهماند
چه خبر است و ...

رابطه کات شده! تمام
توجیح و توضیح نکنید

تا حالا به این فکر کردی که چرا از پول مالیات من و تو برای اینا کلاس جهاد تبیین می‌ذارن؟

۲۸ آذر ۲۰:۳۹ مهدیار پردیس
@بهی ستوده
قانع‌کننده‌ترین جمله بود، اون وقت و انرژی صرف مبارزه و آگاهی بشه خیلی بهتره واقعاً!
۲۸ آذر ۲۲:۳۰ محدثه :)
@بهی ستوده
+توجیه
+رابطه کات شده ای وجود نداره نهایتا هر اتفاقی بیوفته ما قراره کنار هم زندگی کنیم.
۲۸ آذر ۲۲:۴۲ بهی ستوده
به محدثه

خیر قرار نیست کنار قاتل ، متجاوز و جانی زندگی کنیم
راهشان را خیلی وقت پیش جدا کرده اند
حالا اگر شما هوس داری با این دیوانگان زنجیری یک جا زندگی کنی، خود دانی!!

اگر فکر کردی دستت به تک‌تکشون می‌رسه که بریزیشون تو دریا که دست علی یارت. اگر هم فکر کردی قراره تک‌تکشون فرار کنن برن کویت زندگی کنن باز هم دست علی یارت.

۲۸ آذر ۲۳:۱۲ محدثه :)
@بهی ستوده
آدم ها اینطور سیاه و سفید نیستند که شما فکر می کنید
بهتره دایره آدم های دور و برتون رو متنوع تر کنید
۲۸ آذر ۲۳:۲۱ بهی ستوده
‌وقتی داشتند تیر می‌زند یا زیر کتک لهت می می کردند، یا طناب دار دور گردنت می انداختند ، این ها را به آنها بگو
حال آدم را با عادی نشان دادن شرایط بهم میزنید
۲۹ آذر ۰۸:۰۶ بهی ستوده
چه کسی همچین حرفی زد
شما همین بحث با این جماعت را تمام کن کافیست

تازه هر کدامشان که گفتی نوبت چرخشان است
تنظیم کنننده کارمای جهان من نیستم که حالا مثلا با کامنت شما ته دلم آشوب شود!

نگفتم که دلت آشوب شه. می‌گم اگه حرف زدن با کسی که مخالفته بی‌فایده بود، پول مالیات ما رو خرج کلاس تبیین و جنگ سایبری برای مقداد و فاطمه‌المیرا نمی‌کردن. هاپولی می‌شد می‌رفت برا سفر آمریکای بچه‌شون.

۲۹ آذر ۰۸:۴۷ بهی ستوده
خیر برای آنها نان دارد برای شما اعصاب خراب

میدونم نگفتی که دلم آشوب بشه
میگم یعنی این بخشش هم دست منو شما نیست
که شما بگی نمیشه ،من بگم میشه
روزگار خودش می‌رود جلو
هر کس با کارهایی که کرده مواجه میشه

مرسی که نگران اعصاب منی :) بیشتر حواسم رو جمع می‌کنم این روز‌ها، اگر منتهی به اعصاب خردی بشه مدتی می‌ذارم کنار که انرژیم تحلیل نره. :)

۱۰ دی ۲۲:۰۷ متین غلامی
وقتی به این فکر می‌کنم که این حرف‌ها نیاز به گفتن داره عمیقا ناامید می‌شم
۱۲ دی ۲۳:۲۸ آقای کِرم
راستش هنوز توی شوک هستم که آیا واقعا نیاز هست اظهر من الشمس رو هم به زبون آورد یا نه... این که اومدم نظر بدم بیشتر به خاطر کامنتای @بهی ستوده بود.
ببین، اگر الان تو هم دلت می خواد کسی که مخالفته رو بریزی تو دریا یا به خیالت "همون بهتر که جمع کنن برن" شاید ظاهر ایدئولوژیت متفاوت باشه ولی هیچ فرقی با امثال زینب ابوطالبی یا شریعتمداری نداری. توی اعتراضات اخیر - حداقل اوایلش - چادری و نمازخون هم بود.
۱۲ دی ۲۳:۳۰ آقای کِرم
پ.ن: منظورم از "گفتن اظهر من الشمس" محتوای پست بود نه کامنتم البته. گفتم شاید سوءتفاهم پیش بیاد.
۱۷ دی ۲۲:۲۴ بهی ستوده
به آقای کرم
دوست عزیز من حرفم این بود که یک سری چیزها را بیش از اندازه همه دارند توضیح می‌دهند برای طرف مقابل
به نظرم توضیح لازم نیست در این حجم!!

حالا اینکه چطور شما به این نتیجه رسیدی که من میخوام بریزم در دریا و یا هر بلای دیگری را نفهمیدم!!


۲۴ دی ۱۰:۴۲ پسر انسان
چقدر این جا دعوا هست :))
۰۳ بهمن ۲۱:۲۹ امیرحسین نخجوانی
سلام
بسیار بسیار درست و خوب نوشتی
دم شما گرم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
پلاکت پیشرفته: https://t.me/commaButBetter
دستچین از بلاگستان
آرشیو دست‌چین
نور خدا
سیاه و سفید
مغازه‌ی خودکشی
عشق، زخمِ عمیقی که هرگز خوب نمی‌شه...
رقص ناامیدی
آب جاری
If Social Media Hosted a Party
کادر درمان
دوستت دارم پس به تو آسیب میزنم
تماشاگر
باز و بسته کردنِ یک در
پینوکیو
People help the people
رنج «سکوت» : اقلیت بودن
تگ ها
بایگانی
پیشنهاد وبلاگ
رویاهای کنسرو شده
روزهای زندگی یک مسافر
نیکولا
پرسپکتیو
حبه انگور
اعترافات یک درخت
میلیونر زاغه نشین
از چشم ها بخوانیم
درامافون
جیغ صورتی
خودکار بیک
خیالِ واژه
در گلوی من ابرِ کوچکی‌ست
هذیانات
کافه کافکا
برای هیولای زیر تختم
پنجره می چکد
در من نهفته گویا، یک دایناسور خوب!
زلال؛ مثل چشمه، مثل اشک
آشتی با دیونیسوس
دامنِ گلدارِ اسپی
همیشه تنها
کوچ
بوسیدن پای اژدها
هویج بنفش
حمیدوو برگ بیدوو
اوایل کوچک بود
آراز غلامی
Meet me in Montauk
یادداشت های یک دختر ترشیده
Mahsa's moving castle
تویی پایان ویرانی
قالب: عرفان و جولیک بیان :|